• Ročníkové práce

• Po triednom kole obhajoby ročníkových prác sa víťazi odprezentovali 10.5. aj na školskom kole. Obecenstvo si mohlo vypočuť témy žiakov: Gašpar Dulín – Cyklovýlet (1.C), Kristína Kormaníková – Mačky (2.C), Tobias Barnoky – Horolezectvo (3.C), Oskar Tarbajovský – Knihy (4.B) a Matúš Merčiak – Vesmírna stanica ISS (4.C). Témy boli prezentované v skvelej podobe, ale víťaz mohol byť len jeden. Pre tento rok sa ním stal Tobias Barnoky, ktorý bude našu školu reprezentovať na celoslovenskom kole.

Držíme palce!

Mgr. Juliána Sedláková

• SOM DOBRÝM REČNÍKOM?

• Odpoveď na túto otázku dostali žiaci, ktorí sa zúčastnili regionálnej súťaže v rétorike.  Najprv sa súťažilo s doma pripravenou témou, v druhom kole si tému žrebovali. Kritéria hodnotenia rečníckych prejavov boli prísne. Dôraz sa kládol
            na originalitu spracovania témy, logickú nadväznosť textu, presvedčivosť prejavu, spisovnú výslovnosť, artikuláciu a celkový dojem. Našu školu reprezentovala žiačka IX.C, Simona Kušnírová. Že je dobrým rečníkom, svedčí
            aj jej ocenenie. Získala krásne druhé miesto. Blahoželáme!

M. Grocká

• Opäť po roku sa stretli 7.5.2019 najlepší riešitelia školského kola IQ olympiády
            z Košického a Prešovského samosprávneho kraja v priestoroch rektorátu Prírodovedeckej fakulty UPJŠ, vo veľkej aule prof. Prasličku. Deti prišiel povzbudiť
            aj pán predseda Košického samosprávneho kraja, Ing.Rastislav     Trnka.
                         9. ročníka sa zúčastnilo 11309 detí z celého Slovenska z 588 základných škôl.

80 najlepších detí z východného Slovenska, medzi ktorými boli aj štyria žiaci našej školy- Martin Šima a Daniel Bavolár z VIII.C, Adam Prídavok z VIII.A a Lenka Poníková z IX.C, si potrápilo svoje hlavičky pri riešení rôznych logických úloh. Ale oplatilo sa. Odmeny boli viac než lákavé. Vyhodnotenie sa uskutočnilo v zlatej aule UPJŠ, kde bývajú iba slávnostné promócie. Dvadsať najúspešnejších žiakov postúpilo do celoslovenského kola do Bytče. Z našich riešiteľov postúpili až traja žiaci. Takže v šesťdesiatke najlepších z celého Slovenska nebude chýbať M. Šima, A. Prídavok a L. Poníková. Blahoželáme!

M. Grocká

• Večerný beh

•            Už v poradí 59. ročník jedného z najstarších cestných behov na Slovensku prilákal do ulíc mesta Prešov veľa mladých talentov atletiky. Naši zverenci boli v kategóriách od najmladšieho žiactva až po kategóriu dorastu. Dosiahli sme niekoľko popredných umiestnení na stupňoch pre víťazov. Spomenúť musíme dominanciu v kategóriách mladšieho žiactva, kde naši zverenci suverénne dobehli v kategórii dievčat aj chlapcov na popredných miestach. V kategórii dievčat to boli na prvom mieste Emma Vaňová na druhom Liana Križovenská a na treťom mieste Ema Helou všetky zo 6.B triedy. U chlapcov to bolo podobné,  a víťazstvo si suverénnym spôsobom štart - cieľ zabezpečil Tomáš Kancír a na treťom mieste dobehol Matej Solár obidvaja zo 7.B. V kategórii starších dievčat na krásnom treťom mieste dobehla Sofia Brutvanová  Naša ZŠ bola najpočetnejšou skupinou v rámci základných škôl  v rámci  Prešovského kraja . Umiestnenie našich zverencov je zverejnené na webovej stránke mesta.

• A divadlo nám chutilo

• Viete, čo sa stane, keď v divadle prestane fungovať to, čo by fungovať malo? To sa žiaci 3.A a 3.C dozvedeli na prezentácii Ako chutí divadlo, ktorá sa konala v Centre pre umenie Viola. Prostredníctvom videodokrútky boli vtipnou formou predstavené situácie, ktoré môže návštevník v divadle zažiť. Deti dostali príležitosť ochutnať  niektoré z divadelných rolí, napríklad scénografa, asistentov režiséra, zvukára, scenáristu,  a to bol len začiatok. Budú mať možnosť zúčastniť sa  workshopov, zažiť a priamo participovať na príprave divadelného predstavenia, kde si deti vyskúšajú profesie, ktoré sa podieľajú na príprave divadelnej inscenácie. Verím, že sa nám podarí zapojiť sa aj do tejto tvorivej časti a budeme vás môcť čoskoro pozvať na vystúpenie.

Viola, ďakujeme.

M. Kormaníková, T. Pribulová

• Erasmus Almeria K2

• 5. deň očami Karolíny Katriňákovej

Dnes bol super deň v predstave čo všetko sme zažili ale bol zlý v predstave že to bol posledný deň pri mori. Ráno sme asi hodinku šli autobusom na pláž. Tam sme sa rozdelili na dve skupinky. Jedna sa najprv šla kajakovať zatiaľ čo tá druhá sa horko-ťažko navliekla do neoprénov a išla sa potápať. Pod vodou sme videli prekrásne morské dno plné rýb a iných morských tvorov. Na kajakoch to bolo tiež super boli sme aj v jaskyni. Ale pekná makačka na ruky. Niektorí si z kajaku poskákali do vody. Potom sme sa trochu opaľovali niečo zjedli a šli autobusom do dediny kde sme sa najedli oddýchli a niektorí si zaplávali. Asi po hodinke sme šli autobusom do národného parku ktorý bol naozaj nádherný. Znova sme sa kúpali a aj si zatancovali. No potom sme sa už museli naspäť vrátiť. Bol to super deň a veľmi som si ho užila.

• Erasmus K2 Almeria 6.5. - 10.5.2019

• 4. deň očami Kataríny Karnižovej VIII.C

Dnešný deň sme začali raňajkami v kaviarni, kde sme mali tradičné churros, ktoré sme si máčali v čokoláde. Neskôr sme sa presunuli do školy už vo vopred pripravených kostýmoch na gymkhanu. Tam nám rozdali obálky s mapou mesta, úlohami a pravidlami, ktorými sme sa riadili počas hry. Boli sme rozdelení do rôznych skupín a každá skupina bola oblečená podľa nejakého filmu alebo rozprávky. Našou úlohou bolo urobiť pár aktivít a urobiť si fotky na vyznačených miestach. Trvalo to celé dopoludnie a okolo 15 sme sa vrátili domov. Podvečer sme sa vybrali na pláž a aj napriek povetriu a väčším vlnám sme si to užili. Našu zábavu v mori spríjemnil nafukovací jednorožec.

• Erasmus Almeria 3.deň

• 3. deň očami Jána Námešpetru VIII.C

Dnes sme boli na výlete v Alhambre . Bolo to naozaj zaujímavé . Je to veľký palác s veľkou záhradou a extrémne veľa druhmi kvetov . Bolo to tam krásne vyzdobené vnútri ale aj po vonkajšku budov . Všade boli aj rôzne fontány . Tiež veľa jazier , kríkov a iných veci . A taký krásny výhľad aký bol tam som asi ešte nevidel ,bolo totiž vidno celé mesto . Po návšteve alhambry sme sa boli najesť v jednej reštaurácií , nakúpiť pár suvenírov a nakoniec nás čakala cesta späť . Bolo naozaj super .

• Škola v prírode Tatranská Lesná

• V dňoch 29.4.2019 – 3.5.2019 boli triedy 2.B, 3.B, a 3.D v škole v prírode Detský raj v Tatranskej Lesnej. Žiaci sa radi a často presúvali tatranským vláčikom keďže sme stanicu mali rovno pred našim ubytovacím zariadením a bolo to zadarmo. Každému žiakovi totiž rodičia vybavili preukaz na bezplatné cestovanie vlakom. V Tatrách ten preukaz platí ako voľný lístok bez nutnosti dokupovania lístkov. Ubytovanie na vysokej úrovni v novorekonštruovanej budove si žiaci tiež veľmi užívali. Sprievodné akcie v ŠvP boli: návšteva Tricklandie, galérie Detská hračka, múzea TANAP, pútavá prednáška Horskej služby TANAP prispôsobená pre deti, túra dolinou Studenovodského potoka, prechádzka ku Smokoveckej kyselke, dobrodružná nočná hra, pozorovanie chránených mlokov a žiab v jazierku areálu nášho ubytovacieho zariadenia. Všetky tieto akcie, návštevy, pešie túry, prechádzky, prednášky, hry a ranné rozcvičky sa tešili u žiakov veľkému nadšeniu, učenie bolo zábavou a o zážitky zďaleka nebola núdza. Kolektív v zložení Mgr. Martina Valičková, Mgr. Martina Policianová, Mgr. Jana Diová, Mgr. Anna Gegelčíková, Mgr. Zuzana Breceljová a Mgr. Radoslav Brecelj sa tešil veľkému záujmu žiakov o všetko dookola. Všetci sme sa v zdraví vrátili domov obohatení o množstvo vedomostí, skúseností a zážitkov.

Mgr. Radoslav Brecelj

• Erasmus K2 Almeria

• 2. deň očami žiačky Doroty Juricovej  VIII.C

V pondelok ráno sme sa stretli v škole s ostatnými a mali sme prehliadku školy. Potom sme prezentovali o našich paralympijonikoch. Ďalej sme si dali krátku prestávku, počas ktorej sme sa boli prejsť a zjedli sme desiatu. Nasledovali ďalšie videá a prezentácie o športe v našej krajine. Potom sme spievali a tancovali v show "Your face sounds familiar to me" a natočili klip s tancom, ktorý sme sa všetci naučili. Po obede - typickom španielskom samozrejme - sme sa presunuli do nákupného centra, kde sme si kúpili veľa pekných vecí a nás deň sme zakončili v meste.

• Erasmus+ mobilita v Almerii - Španielsko

• 1. deň očami žiačky E. Žalúdekovej. (VIII.B)

V sobotu ráno sme prišli na letisko vo Varšave. Prešli sme checkinami a nastúpili sme do lietadla. Leteli sme skoro 4 hodiny. Pristáli sme v Alicante a tam po nás prišiel autobus. Po 3 hodinách strávených v autobuse sme konečne dorazili do Almérie a stretli sme sa s našimi Španielskými kamarátmi. Ubytovali nás u nich a vybalili sme si veci. Chvíľu sme si odpočinuli. Potom sme išli pripravovať masky na ďalšie aktivity v Španielsku. Nakoniec sme išli do mesta a najedli sa.

E. Žalúdeková  VIII.B

• Viete, ako chutí Veľká Británia?

• Žiaci 4.C triedy to vedia. Vedia, ako sa podáva pravý anglický čaj, aj ako chutia "scones" aj "hot cross buns". Aj to, že tradičným jedlom je aj "fish and chips" a veľa, veľa iných zaujímavostí , ktoré sa týkajú Veľkej Británie. Teoreticky to vedeli už dávno, no vychutnať si to mohli až teraz, na netradičnej hodine anglického jazyka.

S. Gáliková

• Geografická exkurzia - Poliankovo

• Dňa 26.4.2019 som sa so žiakmi školy zúčastnila Geografickej exkurzie do Tatranskej Polianky. Navštívili sme digitálnu galériu /unikátnu v strednej Európe,/ na ktorej spolupracoval známy slovenský dokumentarista Pavol Barabáš. Žiaci hlbšie spoznávali našu planétu - stáli na najvyššom vodopáde našej planéty, splavili neznámu rieku či prešli cez Severný pól. Po ukončení exkurzie sme sa so žiakmi vybrali na krátku turistiku smerom na Sliezsky dom, kde sme mohli obdivovať krásnu prírodu Tatier a okolia. Žiaci boli veľmi nadšení, a už sa tešia na ďalšiu geografickú exkurziu.

E. Žarnayová, M. Koščová, M. Grocká

• Dňa 25.4. 2019 sa žiaci TND 3.C, 4.B,4.C zúčastnili exkurzie do firmy Fecupral, ktorá sa venuje  oblasti nakladania s komunálnymi a najmä priemyselnými odpadmi. Exkurzia začala už aj dlhou prechádzkou od zástavky do firmy, a tak sme sa „ekologicky“  dostali na miesto (dozvedeli sme sa, že najväčším znečisťovateľom je práve doprava). Potom deti zbierali a triedili odpad do určených kontajnerov, kde sme zistili, že druhov odpadu je oveľa viac ako si myslíme (nielen papier, sklo, plasty, ale aj nebezpečný odpad, farebné plasty, rôzne druhy kovov atď). Po tejto skúsenosti deti postupne navštívili optickú triedičku odpadu,  lisovňu odpadu, spaľovňu, a popritom sa dozvedeli množstvo poznatkov z oblasti triedenia, recyklácie, znehodnocovania i zhodnocovania odpadu. Pracovníkom Fecupralu ďakujeme za efektívnu exkurziu a pestré aktivity.

Monika Kormaníková, Juliana Sedláková

• Fyzikálna olympiáda – krajské kolo – kategória E

• 10. apríla sa krajského kola Fyzikálnej olympiády zúčastnili až štyri žiačky z 9.c triedy, ktoré boli úspešné riešiteľky v okresnom kole. Pokladám to za úspech vzhľadom na nízky počet úspešných riešiteľov v OK, ktorých bolo len jedenásť.

Celkový počet žiakov v KK bol 33 z celého Prešovského kraja a úspešných riešiteľov bolo len 20.

Dievčatá sa aj teraz s náročnými úlohami úspešne popasovali a rozhodne si neurobili hanbu, veď tri boli opäť úspešné riešiteľky.

Lujza Lukáčová – 9.c – 4.m.

Simona Kušnírová – 9.c – 5.m.

Lenka Poniková – 9.c – 20.m.

Srdečne im blahoželám a som presvedčená o tom, že svoj záujem o fyziku budú rozvíjať aj ďalej už na gymnáziu.

ČorejSlávka

• Okresné kolo MOZ 6-8

• Dňa 9.4. 2019 sa na ZŠ Mirka Nešpora konalo okresné kolo MOZ 6, 7, 8.  V nasledujúcich kategóriách nás reprezentovali a zároveň sa stali úspešnými riešiteľmi  títo žiaci:

MOZ 7

Hajzuš Šimon               7.c           12. miesto

Ondziková Renáta       7.a          12. miesto

MOZ 8

Prídavok Adam            8.a          1. miesto

Šima Martin                 8.c           4. miesto

Blahoželáme!

Vyučujúce matematiky

• Vedomostná súťaž “ Čo vieš o hviezdach“, je určená záujemcom o  astronómiu. Jej vyhlasovateľom je Slovenská ústredná hvezdáreň. Prebieha v troch kolách a 3. kategóriách.  Náš  Alexander J. Dobrovič, žiak VI.C triedy, sa v 29. ročníku súťaže, I. kategórii, v okresnom aj krajskom kole umiestnil na prvých miestach a postupuje do celoštátneho kola.  To sa bude konať v júni 2019 v Hurbanove.